Landscape -Laman kecil rehatkan minda


Harun Rasheed cipta kelainan bina kolam ikan berbentuk nombor lapan

KOLAM ikan berbentuk
angka lapan dibina
di tengah halaman.


WALAUPUN menduduki rumah lot tepi, keluasan halaman yang dimiliki tidak sebegitu besar. Namun, gaya yang ditampilkan menjadikan kediaman berkenaan menonjol berbanding rumah lain di kawasan itu.

Menggunakan tumbuhan tropika sebagai penghias laman, ternyata landskap ringkas kediaman milik Harun Rasheed, di Kajang ini dapat menenangkan hati setiap tetamu berkunjung ke situ.

“Ketika membeli rumah ini pada 1999, perkara pertama saya pastikan ialah kediaman itu mesti mempunyai halaman. Ini, saya mempunyai hobi menanam pokok tidak kira pokok buah-buahan mahupun pokok bunga.

“Halaman ini hanya mempunyai keluasan 6.5 meter x 3.1 meter, tetapi saya pastikan setiap ruang digunakan sebaik mungkin dan hiasannya tidak keterlaluan kerana ia hanya menyakitkan mata,” katanya.

Beliau berkata, tujuan membina landskap walaupun halaman kecil ialah untuk merehatkan minda selepas penat di pejabat dan kerana semangat cintakan alam semula jadi yang diterapkan keluarga sejak kecil terbawa-bawa sehingga kini.

TUMBUHAN tropika sebagai penghias laman.

“Kerja saya agak memenatkan. Jadi, setiap kali pulang ke rumah saya pasti akan singgah dulu berehat di laman dan bercakap dengan ikan. Ini secara tidak langsung, masalah kerja ditinggal di luar rumah.

“Bagi saya, alam semula jadi sangat penting dan ia tidak dapat dipisahkan dengan kehidupan kita. Untuk melengkapkan lagi prinsip rekaan landskap, elemen air diwujudkan kerana dikatakan sebagai terapi minda paling berkesan,” katanya.

Memandangkan lapan ialah angka bertuah baginya, beliau mengambil keputusan mencipta kelainan dengan membina kolam ikan berbentuk lapan dengan bantuan pakar di tengah halaman.

“Jika orang lain membina kolam pelbagai bentuk, saya pula membinanya berbentuk angka lapan kerana mempu-nyai makna mendalam dan memberi tuah dalam hidup saya.

"Pergola yang diletakkan pada kolam itu pula, idea saya sendiri. Saya mengupah beberapa pekerja memasangnya selepas memberitahu corak bagaimana yang diingini, supaya dapat menyerikan lagi kolam ringkas ini,” katanya.

Bagi memastikan pagar di luar kediamannya tidak kosong, beliau berkata, pokok bunga kertas dan pokok palma serta beberapa pokok tahan lasak dita-nam di situ bagi memastikan ada kesi-nambungan di luar dan dalam rumah.


LANDSKAP menarik menjadikan
kediaman lebih menonjol.

Harun berkata, beliau membina pagar tinggi dan menanam pokok agak besar di kawasan luar supaya dapat melin-dungi rumah daripada pandangan terus oleh orang yang lalu-lalang di situ.

“Saya mengupah pakar landskap untuk memberi idea dan memilih pokok yang sesuai untuk dijadikan hiasan kerana mereka lebih arif dalam bidang itu, tetapi, jika saya mempunyai idea lain, saya akan beritahu mereka.

“Bertukar idea dan pandangan de-ngan pakar landskap dapat membuatkan kita lebih memahami cara terbaik menjaga pokok. Jadi, itu akan lebih membantu dan mengurangkan risiko pokok mati,” katanya.


ELEMEN air diwujudkan sebagai terapi minda.

No comments:

Search This Blog

Loading...